Система за онлайн продажби без касов апарат

Искаш да продаваш в Интернет?
Няма нищо по-лесно :)

Да, не е лесно разбира се, но можеш да го направиш самостоятелно и без куп пари.
Трябват ли ти знания и умения - да. Трябва ли да можеш да програмираш - не. Можеш ли да започнеш да продаваш преди да си похарчил и 100 лева - да. 

Трудното

Рецепта

1. Постави си цел - 0 лв.
2. Представи си идеалния клиент - има нужда точно от твоя продукт или услуга и ще го купи при твоите условия.
3. Измисли кратко, запомнящо се име на латиница за сайт, което да може да се диктува и по "развален телефон" по възможност без буквите ч, ш, щ, ю, я.
4. Купи си домейн - около 30 лв на година.
5. Регистрирай си Bitrix24, в него можеш да си направиш сайт и не трябва да плащаш за хостинг - 0 лв.
Трудното мина, следва интересното :)

Интересното

Ръководство

Ще трябва да си говориш с онзи от точка 2 - с идеалния клиент. Този клиент е винаги различен - по възраст, по пол, по финансови възможности, по интелект, по населено място и още по куп неща. Когато му говориш (създаваш сайта) трябва винаги да знаеш, че той няма много време (чакат го други сайтове, като твоя), няма много доверие в теб (не е от вчера в Интернет), няма да ти отдели безкрайно внимание - трябва да го впечатлиш уникално, бързо и без да го притискаш. Мисли за твоя идеален клиент дългосрочно, прави всичко възможно той да се връща, и връща, и връща винаги при теб.
Дай му възможност да се свърже с теб по телефон, мейл, лайвчат, уеб форма, месинджър (тези неща лесно се включват в Битрикс24).
Покажи продуктите или услугите си по най-добър начин. Нали си спомняш - трябва да го впечатлиш бързо и уникално. Покажи само най-доброто - едно, две, три, четири, пет, шест продукта/услуги максимум. Не е богат избор, но пък е добро начало. Щом е харесал най-доброто, ще те пита (по телефон, мейл, лайвчат, уеб форма, месинджър) и за още по-добро, а ти ще се постараеш да му го доставиш (защото трябва да се връща, и връща, и връща...).
До тук похарчихме 30 лева, а имаме цел (ясно ни е какво ни приближава и какво ни отдалечава от нея), имаме идеален клиент, домейн и сайт с продукти/услуги.
Интересното мина, следва досадното, но неизбежното - данъци, закони, изисквания.

Досадното

Неизбежно 

1. Данъците са неизбежни.
2. Условия за ползване на сайта - гледай от останалите, редактирай и направи свои.
3. GDPR - лични данни, бисквитки. Добавянето става лесно в Bitrix24 само трябва да се добави и коригира текста.
4. Институции - Комисия за защита на потребителите, Европейска комисия за разрешаване на спорове (същото както в точка 1).
Следва скъпото, но пък не е неизбежно - можем да си го спестим. 

Скъпото

Проблеми

1. Касов апарат - ако продаваш ще получаваш пари. "Никакви пари в брой" не решава напълно проблема. Поради неразбиране или поради други причини има начини на плащане при които макар и без да пипате банкноти и стотинки ще трябва да си купите касов апарат.
Затова приемай плащания само от допуснатите по закон платежни системи - по банков път, с пощенски паричен превод (Български пощи и някои куриери), системи за електронни плащания от списъка на БНБ - Ипей, Изипей, Пейпал.
2. СУПТО (Софтуер за Управление на Продажби в Търговски Обект) - системите за онлайн продажби не са обект, те нямат търговска площ, врати, прозорци, покрив. Нямат много други неща, но това също не е достатъчно (поради неясно и двусмислено законодателство). Можеш ли да продаваш тези 6 продукта/услуги без складова програма, следене на наличности и други съвременни неща, прави го без тях. Има време да си купуваш и внедряваш СУПТО, когато си възвърнеш парите от домейна :)
3. Електронен магазин - в началото, а понякога в края :( хората продават от витрина, без магазин, без кошница, без хиляди рафтове с много стоки с различен асортимент, цвят и номер. По закон електронните магазини трябва/може да се регистрират. За електронните витрини това не важи. Затова направи си електронна витрина за продажби, така ще си спестиш много главоболия.

За кого е:

- за стартиращи онлайн предприемачи - сърбят те ръцете да поемеш съдбата в собствените си ръце
- за тестване на пазарни ниши - имаш идея, 100 лева и няколко часа да сътвориш пазарния удар на живота си (останаха около 70 лева за маркетинг или консултация, не ги спестявай).
- за преходен период при мигриране на онлайн бизнес в по-подходяща среда - трудно се плува в сярна киселина, а никой не бяга от хубавото. 

За кого не е:

- имате значим начален капитал,
- не ви интересува бързата възвръщаемост
- имате хиляди продукти за продажба
- имате солиден маркетингов и продажбен екип
- можете да си платите всичко от Скъпото и да питате за още :) 

Какво е определението за електронен магазин

87. (нова - ДВ, бр. 24 от 2018 г.) "Електронен магазин" е интернет-сайт, чрез който се извършва продажба на стоки/услуги чрез сключване на договор от разстояние по чл. 45 от Закона за защита на потребителите и който има вградена функционалност за избор, включване и изключване на стоки/услуги в потребителска кошница, за въвеждане на информация за купувача, адреса на доставка и за избор на метод за плащане.

Какво е СУПТО

“Софтуер за управление на продажби в търговски обект„ е всеки софтуер или модул от софтуер, независимо от технологиите за реализацията му, използван за обработка на информация за извършване на продажби на стоки и/или услуги в търговски обект, за които е налице задължение за издаване на фискален бон.

Кога касовият апарат е задължителен

Чл. 3. (1) (Доп. - ДВ, бр. 49 от 2010 г., в сила от 29.06.2010 г., изм. - ДВ, бр. 48 от 2011 г., в сила от 24.06.2011 г., доп. - ДВ, бр. 102 от 2012 г., в сила от 21.12.2012 г., изм. - ДВ, бр. 40 от 2013 г., в сила от 30.04.2013 г.) Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги.

Регистри по ЗПУПС в БНБ
https://bit.ly/2Gunyuu

Отговор от БНБ на въпрос по ЗПУПС

(1) По ЗПУПС е компетента само БНБ, не и НАП (в този смисъл са налични писмени отговори от НАП)
(2) ЗПУПС: http://www.bnb.bg/bnbweb/groups/public/documents/bnb_law/laws_payment_services_bg.pdf
(3) Поставените въпроси до БНБ са относно:
paypal.com (вкл. bryantreepayments.com, като услуга на PayPal (Europe) S.a.r.l. et Cie S.C.A.)
epay.bg (Ипей АД и Изипей АД/EASYPAY AD)
mypos.eu (myPOS Europe Ltd и Айкарт АД/ICARD AD)
paysera.com (PAYSERA LT, UAB)
по два за всеки:
1: Плащанията чрез ... като налични парични преводи ли се получават от търговеца по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи?
2: Доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи ли е ...?
(4) Да се има предвид и чл.42.1 от ЗПУПС: "Освен издаването на електронни пари дружеството за електронни пари има право да извършва следните дейности: 1. предоставяне на платежни услуги по чл.4", а в чл.4.6 от ЗПУПС е посочено "изпълнение на налични парични преводи".
(5) Да се имат предвид Допълнителни разпоредби от ЗПУПС:
20. "Наличен паричен превод" е платежна услуга, при която средствата се предоставят от платеца, без да са открити платежни сметки на името на платеца или на получателя, с единствена цел прехвърляне на съответната сума на получателя или на друг доставчик на платежни услуги, действащ от името на получателя, и/или когато тези средства се получават от името на получателя и са на негово разположение.
55. "Средства" са банкноти и монети, пари по сметка и електронни пари.
(6) Да се има предвид и чл.3 от Наредба-18: "Всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен когато плащането се извършва чрез ... наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи"
(7) Прилагам отговор от БНБ по електронна поща - официален документ, с приложени заглавки и премахната моя идентификация и лични данни.
(8) Бонус: Да се има предвид и решение на Върховен административен съд № 5079 София, 10.04.2013, поради което НАП много трудно би убедил ВАС, че електронният магазин е търговски обект:
"Πpимepитe зa cъopъжeниe, дaдeни в зaĸoнoвoтo oпpeдeлeниe зa тъpгoвcĸи oбeĸт - мacи, cepгии и дpyги пoдoбни, oфиc, жилищe или дpyги пoдoбни, гapaж, мaзe, cтaя или дpyги пoдoбни, пpoизвoдcтвeн cĸлaд или пpeвoзнo cpeдcтвo във или oт ĸoeтo ce извъpшвaт пpoдaжби, coчaт, чe пoд cъopъжeниe ЗАКОНОДАТЕЛЯТ НЯМА ПРЕДВИД ЕЛЕКТРОННО, eлeĸтpичecĸo или мexaничнo ycтpoйcтвo нa caмooбcлyжвaнe, ĸaĸвoтo e aвтoмaтът нa caмooбcлyжвaнe. Aĸo в пoнятиeтo „тъpгoвcĸи oбeĸт” пo cмиcълa нa ЗДДC ce вĸлючвaxa и aвтoмaтитe нa caмooбcлyжвaнe, тo зaĸoнoдaтeлят би cлeдвaлo дa oтчeтe cпeцифиĸaтa нa тoзи вид ycтpoйcтвa и нa тъpгoвиятa, ocъщecтвявaнa чpeз тяx, ĸoятo e нa пpинципa нa caмooбcлyжвaнe, a нe oт физичecĸo лицe, a oттyĸ и oбcтoятeлcтвoтo, чe oт тexничecĸa глeднa тoчĸa пpи тъpгoвиятa, ocъщecтвявaнa oт aвтoмaти нa caмooбcлyжвaнe, щe бъдe тpyднo ocъщecтвимo изиcĸвaнeтo зa издaвaнe нa фиcĸaлнa ĸacoвa бeлeжĸa пo cмиcълa нa aл. 3."

ОТГОВОР НА БНБ:
From: Пресцентър на БНБ
Subject: RЕ: Запитване по ЗПУПС
Уважаеми г-н ***,
Във връзка с Ваше запитване, получено в БНБ по електронна поща на 15 март 2019 г., Ви уведомяваме следното:
Видовете доставчици на платежни услуги са изброени в чл. 3 от Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС), транспониращ в българското законодателство изискванията на чл. 1, параграф 1 от Директива (ЕС) 2015/2366 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2015 г. за платежните услуги във вътрешния пазар (Директива (ЕС) 2015/2366), във връзка с чл. 2, точка 1 от Директива 2009/110/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 16 септември 2009 г. относно предприемането, упражняването и пруденциалния надзор на дейността на институциите за електронни пари (Директива 2009/110/ЕО). Съгласно чл. 3, ал. 1 от ЗПУПС доставчици на платежни услуги са банките по смисъла на Закона за кредитните институции; лицензираните от БНБ дружества за електронни пари и платежни институции, както и регистрираните от БНБ доставчици на услуги по предоставяне на информация за сметка.
Цитираните от Вас дружества за електронни пари - лицензираните от БНБ "Айкарт" АД и "Изипей" АД, както и лицензираните на територията на други държави членки дружества myPOS Europe Ltd и Paysera LT, UAB, които предоставят платежни услуги по Приложение 1 ("Платежни услуги") към Директива (ЕС) 2015/2366, в допълнение на дейностите по издаване, разпространение и обратно изкупуване на електронни пари, са доставчици на платежни услуги по смисъла на чл. 1, параграф 1, буква "б" от Директива (ЕС) 2015/2366.
Доставчик на платежни услуги по смисъла на чл. 1, параграф 1, буква "а" от Директива (ЕС) 2015/2366 е също така лицензираната в Люксембург кредитна институция PayPal (Europe) S.a.r.l. et Cie S.C.A.
По отношение на идентифицирането на конкретните видове платежни услуги, предоставяни от съответните доставчици на платежни услуги, съгласно изискванията на чл. 52, параграф 2 от Директива (ЕС) 2015/2366,информация относно използваната платежна услуга, включително описание на нейните основни характеристики, следва да се съдържа в сключения между доставчика и ползвателя на платежни услуги рамков договор.
В допълнение Ви уведомяваме, че централизирана информация за лицензираните по реда на Директива (ЕС) 2015/2366 и Директива 2009/110/ЕО платежни институции и дружества за електронни пари, и предоставяните от тях платежни услуги може да бъде намерена в действащия регистър на Европейския банков орган (ЕБО), достъпен на интернет страницата на ЕБО: https://euclid.eba.europa.eu/register/disclaimer
С уважение,
Пресцентър на БНБ